Mit tehetünk, ha az albérletünk lakcímként történő bejelentése problémákat okoz?

Mit tehetünk, ha az albérletünk lakcímként történő bejelentése problémákat okoz?

A lakcím bejelentése azonkívül, hogy törvényi kötelességünk, számos lehetőséggel és jogosultsággal ruház fel bennünket. Leendő, avagy meglévő albérletünk kapcsán tehát érdemes tájékozottnak lennünk az említett eljárással kapcsolatban. Lakcímkártyánk biztosítja azt, hogy hivatalosan is otthonunkká tehessük albérletünket, majd hozzáférhessünk annak különböző szolgáltatásaihoz. Sajnos azonban, ahogy a legtöbb adminisztratív teendő körül, kisebb kétségek, akadályok bizony itt is felmerülhetnek. Ebben a blogbejegyzésben megvizsgáljuk, milyen lépéseket tehetünk annak érdekében, hogy sikeresen, fennakadások nélkül hajtsuk végre a lakcímbejelentést albérletünkben, illetve mit tehetünk abban az esetben, ha a tulajdonos gátolja ezt a folyamatot.

Tájékozódás és előkészületek

A lakcím bejelentésének folyamata országonként eltérő lehet, ebben az esetben a magyar jogi feltételekkel, előírásokkal fogunk foglalkozni. Első lépésként érdemes felkeresni az illetékes önkormányzatot vagy hivatali szerveket, és tájékozódni az aktuális előírásokról és dokumentumokról. Általában szükség lesz a bérleti szerződésre, a főbérlő írásbeli beleegyezésére és az albérlet tulajdonosának nyilatkozatára.

A bérbeadó hozzájáruló nyilatkozata

Ha minden szükséges dokumentum rendelkezésre áll, és megfelelünk az előírásoknak, már nem állunk messze az eljárás véghezvitelétől. Fontos megjegyezni, hogy a témakör kapcsán általános jellemző a tájékozatlanság azzal kapcsolatban, hogy a kik minősülhetnek szállásadónak, illetve, hogy a bérbeadó hozzájárulására mikor van szükség. Szerencsére a legtöbb probléma félreértésekből adódik, ugyanis ha megvizsgáljuk az ide vonatkozó  jogszabályt, láthatjuk, hogy a bérlő az általa bérelt lakásra nézve a lakcímbejelentési eljárásban „szállásadónak” minősül. A bérlő tehát a bejelentkezéshez a lakcímbejelentő lapon és személyes okmányain kívül, csupán a lakáshasználatot igazoló okirat bemutatására köteles. A lényeg tehát, hogy a bérbeadó külön hozzájáruló nyilatkozata nélkül is eleget tudunk tenni a bejelentkezés előírásainak.

Jogaink és kötelezettségeink

Fontos tisztában lennünk a jogainkkal és kötelezettségeinkkel az albérletben. Itthon a bérlőknek kötelezettségük a lakcím bejelentése, és ezt természetesen, ha törvényi feltételek fennállnak, a bérbeadó nem akadályozhatja meg. Továbbá, mind a bérlőknek, mind a bérbeadónak, be kell tartaniuk a bérleti szerződésben foglaltakat és felelősséget kell vállalniuk az ingatlanért.

Ha a bérbeadó oldaláról nem találunk együttműködést

Ebben az esetben fontos tudnunk, hogy a szállásadó általi hozzájárulásra nincs szükség, ha a bejelentkező olyan érvényes teljes bizonyító erejű magánokirattal vagy közokirattal rendelkezik, amely a lakás használatára feljogosítja. Ebben az esetben az okiratot a lakcímbejelentő lappal együtt kell a járási hivatalnak benyújtani. Mindenesetre érdemes megpróbálni akár többször is beszélni erről a tulajdonossal, megérteni, ő miért vonakodik, és ismertetni, hogy számotokra miért lenne fontos.

Összesítve

A lakcím bejelentése albérletünkben fontos lépés ahhoz, hogy valóban otthonunkként tekinthessünk az adott helyre. Ha problémák merülnek fel, nem szabad feladnunk, igyekezzünk megismerni a jogszabályi előírásokat és sokkal átláthatóbbnak fogjuk érezni okmányügyeinket. Ismerjük meg jogainkat, készítsük elő a szükséges dokumentumokat, és vegyük igénybe a szakértői segítséget, ha szükséges. A lakcím bejelentése nem pusztán adminisztratív teendő. Azonkívül, hogy törvényi kötelezettségünk, ennek segítségével vehetjük igénybe az olyan szolgáltatásokat mint például a háziorvosi ellátás vagy éppen a lakcímhez tartozó iskola. Bízunk benne, hogy e blogbejegyzés hasznodra válik majd, ha hasonló jellegű kihívásokkal nézel szembe.

Ha pedig még keresed új albérleted, nézz szét aktuális hirdetéseink között!

KIADÓ LAKÁSOK